neděle 25. prosince 2016

Propletená blondýna.

Recept na dobrou vánočku se hodí vždycky. Já jsem se každý rok pokoušela o nějakou jinou. Různě přidávala a ubírala ingredience co byly doma a co se mi zdáli tak akorát. Nikdy to nebylo ono. Můj manžel je na takové věci tím největším kritikem. A pokud Vám prostě zbude skoro celá, je jasné, že nebyla dobrá. 

Letos jsem si s ní dala skutečně práci. Spojila tři recepty a styl pletení. Pochopila proč se vánočka prostě musí plést z devíti copů a výsledek by konečně pro mě dokonalý. 
Čekala jsem na zkoušku ohněm a to, na 25tého ráno až si ji manžel dá k snídani. Usmál se a říká, to je ona. Tuhle prosím každý rok. Jakou jsem měla radost nemusím ani popisovat, ale podělím se s Vámi o recept, který u nás prostě zachutnal a provoněl celý byt. 


Ingredience: 


* 750g polohrubé mouky
* 2 žloutky 
* 130g moučkového cukru
* 150g másla
* 350ml mléka
* 1 celá kvasnice 
* lžička soli
 * citrónová kůra
* nastrouhaný muškátový oříšek
* rum (podle chuti) 


Z kvasnic, 150ml mléka, špetky soli a špetky cukru si uděláme kvásek. (nebuďte smutní, když Vám kvásek nevzejde, vánočka se povede i tak) Mezitím si do mísy navážíme mouku, cukr, žloutky, zbytek mléka (200ml), sůl, citrónovou kůru, muškátový oříšek, rozpuštěné máslo a rum. Poté vlijeme kvásek a pořádně rukou propracujeme. Pokud se Vám těsto ještě hodně lepí, přisypte trochu mouky. Takto propracované těsto necháme přibližně hodinku kynout někde v teple. (já dávám ke krbovým kamnům) 

Takto vykynuté těsto vyklopíme na lehce pomoučený vál a vytvoříme si devět kuliček. 4 velké, 3 menší a 2 malé. Ze čtyř největších kuliček uválejte válečky. Ty si položte vedle sebe a nahoře jejich konce lehce přimáčkněte k sobě. Chyťte druhý a čtvrtý pramen zleva a překřižte o jeden pramen vlevo. Vše pusťte s chytněte momentálně druhý pramen zleva, ten překřižte přes pramen, který leží napravo. Tyhle dva kroky opakujeme pořád dokola než se dostaneme k samotnému konci. Opět přimáčkneme válečky prstem k sobě. 
Můžeme se vrhnout na prostřední vrstvu. Vezmeme tři středně velké kuličky, uválíme a upleteme klasický copánek. Poté hřbetem dlaně na podstavě ze čtyř pramenů vytvoříme žlábek. Potřeme ho ušlehaným vajíčkem a položíme na něj prostřední vrstvu. Konce prostřední vrstvy se snažíme zatáhnout až pod spodní vrstvu vánočky. 
Poslední vrstvu upleteme ze dvou nejmenších kousků. Klasicky motáme jeden pramen přes druhý. Poté opět na prostředním patře vytvoříme hřbetem dlaně žlábek, potřeme vajíčkem a položíme poslední vrstvu. Její konce se snažíme opět zahnout až pod spodní patro vánočky. 

Takto propletenou uložíme na plech na pečící papír, potřeme celou vajíčkem. Aby se nám vánočka při pečení nerozpadla, propíchneme ji na obou koncích a uprostřed špejlí nebo párátkem. A necháme odpočinout ještě 30 minut. 

Pekla jsem ji ze začátku na 170 stupňů a pak jsem ji mírně stáhla. Přibližně 45 minut. Ale raději zkouším špejlí. 


Tradice:
Proč se plete z devíti pramenů?


Čtyři spodní prameny představují živly - zemi, vzduch, oheň a vodu

Tři prostřední - vůli, rozum a cit

Dva vrchní (nejdůležitější) - lásku a cit


Já Vám všem ještě k těm dobrotám, které se na stole točí přeji klidné a usměvavé svátky plné lásky a jen toho, co Vás činí šťastnými.

Žádné komentáře:

Okomentovat

Jsme rády za jakoukoli stopu :o)