úterý 26. dubna 2016

CHIA .. v mé kuchyni.


Myslím, že popisovat výhody a ony vzácné vlastnosti těchto semínek je v dnešní době už úplně zbytečné. Pomalu se dají sehnat v každém obchodě a článků, které vychvalují jejich účinky jsou spousty. 
Rozhodla jsem se podělit s Vám o to, jak já využívám tento zázrak přírody přímo ve svém jídelníčku. 



Když jsem si koupila své první balení ve zdravé kavárně po pravdě jsem ani nevěděla co s ním. Hodně dávno o něm byl drobný odstavec v časopise, název mi utkvěl v hlavě, účinky taky a v momentě, kdy jsem je zahlédla v obchodě jsem neváhala. 

Přinesla jsem si je domů a nějakou tu chvilku tam leželi jen tak.
Pak jsem ale začala hledat, překládat různé recepty, jelikož u nás tehdy bylo velmi málo tipů a zkoušela spousty kombinací.   

Už je to dva roky co mám tuhle superpotravinu ve své kuchyni a přirostli jsme k sobě. Je pro mě naprosto automantickou ingrediencí jako sůl. 

Řekla jsem si, že třeba někdo taky neví jak je uplatnit a proto se s Vámi podělím o mé klasické rady a situace, kde je využívám. 


Přisypávání

- bylo to vlastně první rada, kterou jsem přímo v kavárně dostala. Přisypat si je jen tak do jogurtu. Ono když na nic jiného nemáte čas, dózičku si postavíte na linku a ráno jen rychle mlsáte jogurt, stačí tam lžičku nasypat a zamíchat. Je to maličkost, ale ihned víte, že už jste dnes něco pro své tělo a zdraví udělali. Když mám čas na ohřátí mléka, přisypávám i do kaše.


Smoothie

- asi nejznámější možnost jak využít chia. Jednoduše přimícháte do svého oblíbeného smoothie. Nesypu je až na konec, ale klasicky před procesem míchání. Jako základ mám vždy buď banán nebo avokádo. Pak už ovoce či zeleninu co mám zrovna doma. Nejraději mám však tmavé s ostružinou, borůvky. Večer si někdy donesu z práce hrušku a tu do něj taky přidám. Pak jen zalijeme vodou, kokosovou vodou nebo mlékem. Záleží na vaši chuti. 


Pudink

- já si jej připravuji vždy večer předem. Mám jistotu, že ráno bez čekání bude tuhý a snídaně je hotová. Běžně používám:
* jeden banán
* sklenici mléka (nejlepší je kokosové nebo oříškové)
* 2-3 lžíce semínek
* dle chuti agávový sirup
Mléko i banán dám do mixéru a ušlehám. Přeliji do nejlépe uzavíratelné nádoby, přidám semínka a pořádně promíchám. Pokud chci, ještě dosladím sirupem. Pak už jen uzavřu a vložím do lednice, kde se přes noc stane onen zázrak. Ráno pak je nahoru nasypu kokos nebo naskládám ovoce a můžeme podávat.
Postupem času si jej můžete začít vyšperkovávat. Různé ovocné pyré a čokoláda. Krásné ochlazení pro léto. 


Pečení

- jako úplně první recept byl chleba podle knihy od Elly Woodward. Je úžasný, plný semínek a oříšků. Ať už Vás popadne jakýkoli hlad, stačí dva plátky a máte plno. Poté jsem je začala přidávat i do klasického chleba který si peču v domácí pekárně. Můžete přidat i do receptu na máslové sušenky, přímo tady nebo do pizzy s quinoou.



Vaření

- poslední věcí kterou jsem zkoušela byl salát. Základem byly těstoviny z hnědé rýže, špenát, česnek, šalotka a sušená rajčata. Semínka jsem asi na 20 minut nechala namočené ve vodě. To proto aby lehce nabobtnala a nelítala po talíři, naopak se pěkně spojila se všemi ingrediencemi. A super oběd byl na světě. 
- jako nedělní snídani můžete připravit i lívance. 
Já dávám: 
* jeden banán
* hrnek pohankových vloček
* skořici
* kokos
* jedno vajíčko
* dvě lžičky chia semínek
Vše dám do vyšší nádoby a tyčovým mixérem spojím na těstíčko. Pokud se vám zdá moc husté přidejte trošku mléka. Smažíme na kokosovém oleji. Na talíř pak jen přidám nakrájený banán a zaliju borůvkovo - javorovým sirupem.



Tohle je konkrétně z mé kuchyně všechno. Experimentování s chia semínky tím pro mě ale rozhodně nekončí. Budu se snažit dál objevovat nové recepty a kombinace. Doufám, že najde uplatnění i v kosmetice. O tom ale zase někdy jindy. 


Máte doma chia semínka? Používáte je nebo si s nimi nevíte rady? 

Budeme rády když vyzkoušíte některý z našich tipů a podělíte se o výsledek s námi. Ať už třeba na našem facebooku nebo nás jen označte na fotce na instagramu, jsme tam jako @sisterswithglasses.

1 komentář:

  1. Zrovna včera jsem byla doplnit zásoby! :) Chia semínka používám už nějakou dobu, kdy jsem se o nich náhodně dočetla na internetu a nyní je používám nejčastěji do kaší, smoothie a nebo je nechám jen tak nabobtnat ve vodě a smíchám s čerstvým pomerančovým džusem. :) Bohužel, chia puding mě nijak neoslovil...:(

    Hezký víkend! Lucka www.sleepy-cat.com

    OdpovědětVymazat

Jsme rády za jakoukoli stopu :o)