sobota 10. srpna 2019

Recenze: "Příběh služebnice" - Margaret Atwoodová

K některým knihám prostě přijdu úplnou náhodou. Třeba jako k této. Seděly jsme s mamkou u sestry doma a dohrál nějaký film, tak jsem si chvíli hrála s ovladačem a nechala tam něco, co se jmenovalo "Příběh služebnice." Říkala jsem si, že ten název odněkud znám, a tak to tam nechávám. 
Ségra vykoukne z kuchyně a ptá se, co jsem pustila, tak jí odpovídám a ona na mě: "No tak to je ale brutální seriál!" A bylo. 

Následujících několik hodin jsem strávila u seriálu a nestačila se divit. Když jsem šla do práce, vyprávěla jsem o tom kolegyni a ona říká, že ví, že nám ta knížka tento týden přišla na sklad. No a bylo to. Vzala jsem ji a četla a četla. 



Jako první musím říct, že je kniha velmi popisující, což ne každému sedí. Někdy jsem se opravdu nutila se přelouskat popisem zahrady, abych se dostala k nějaké konverzaci. 
Jinak je ovšem příběh velmi napínavý. 

Umíte si představit, že by svět, který známe, tak jak ho známe najednou zmizel? Ženy by byly jen nástroje k plození dětí a manželky pro své muže. Nic víc. Ze dne na den by Vám zrušili účty, vyhodili Vás z práce a zakázali by Vám např. i číst!

Svět se dostal do takové situace, kdy velmi rapidně klesla plodnost a porodnost. V tu chvíli v USA přebírá moc Republika Gileád. Ženy nemají žádné slovo, žádnou moc. Jsou rozdělovány do skupiny: manželky, služebnice, Marty (rozuměj služky) a ženy, které odejdou pracovat do kolonií odklízet toxický odpad. A na čem záleží? Jste plodná? Jste heterosexuální? Je jedno, jestli jste byla doktorka, můžete skončit jako někdo, kdo maximálně tak vaří a uklízí. 

Republika Gileád je velmi nábožensky založená, i když jejich znění Bible je poněkud zkreslené. Služebnice jsou ženy, které jsou plodné a ideálně se jim již v minulosti narodilo zdravé dítě. Toto dítě matce násilně odeberou a darují do rodiny jednoho z velitelů Gileádu. Služebnice jsou na určité období přiděleny do rodiny jednoho z velitelů, se kterým musí podstupovat obřad pro početí. 
Existuje v Gileádu láska? Něha? Romantika? Nebo je to jen o zoufalosti a nenávisti? 

To se dozvíte, když si ji přečtete! 


Dozvěděla jsem se, že by autorka měla vydat v letošním roce druhý díl, a to i přesto, že Příběh služebnice vyšel poprvé v roce 1985! 


Těším se na pokračování a doufám, že někteří z vás se ke mně přidají.





2 komentáře:

  1. Skvělá recenze :) Moc ráda mám seriál, právě koukám na třetí řadu :) Knihu jsem četla taky a byla docela dobrá, ale seriál v tomto případě lepší :)

    OdpovědětVymazat
  2. Přiznám se, že jsem tuhle knížku dlouho odkládala. Je to možná i pro to, že jsem první viděla seriál, který se mi, asi jako jediné na světě, moc nelíbil a přišel mi hodně povrchní. Samozřejmě jsem si vědoma žánru, ale říkala jsem si, že když to začnu číst s "odporem", tak s tím asi nic nezmůžu. Ale byla jsem překvapená, když jsem knížku o víkendu otevřela. Manžel konečně vyhrabal a oprášil zahradní nábytek, takže jsem si udělala v neděli takové pěkné odpoledne s knížkou na sluníčku. A mile mě překvapilo, že se to kvalitativně od seriálu docela liší a předkládá to příběh služebnice jinak.

    OdpovědětVymazat

Jsme rády za jakoukoli stopu :o)